د افغانستان بانک سیستم پرداخت بین البانکی جدید (ACSS) را راه اندازی نمود

Mpoya
یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۲۸ - ۱۴:۵۰
د افغانستان بانک  سیستم پرداخت بین البانکی جدید (ACSS) را راه اندازی نمود

۵ جمادی الاول 1445 - د افغانستان بانک، سیستم پرداخت بین البانکی را که به تازگی توسط كارمندان مسلکی این بانک ایجاد شده است،  افتتاح نمود.

محترم حاجی ملا محمد آخند معاون دوم د افغانستان بانک در جریان افتتاح این سیستم گفت که باعث خرسندی است که امروز د افغانستان بانک، سیستم بانکی مدرنی برابر با استندردهای جهانی را فعال و به بهره برداری می سپارد. او گفت که ایجاد این سیستم، دستاورد بزرگی است.

محترم ملا محمد آخوند معاون دوم د افغانستان بانک گفت که پس از پیروزی امارت اسلامی افغانستان و تغییر نظام در کشور، یک شمار از تحریم ها علیه افغانستان اعمال شد که متاسفانه برخی از این سیستم ها توسط شرکت های خارجی ساخته شده بود که عرضه خدمات خود را متوقف نمودند، این امر باعث ایجاد مشکل در سیستم پرداخت بین البانکی یا ATS شد و تأثیر نا مطلوب بر امور بانک های خصوصی و وزارت محترم مالیه داشت.

د افغانستان بانک  با استفاده از این فرصت، سیستم قدیمی ACSS/ICPSS را مجدداً فعال کرد تا خدمات بین البانکی انجام یافته و در زمینه جمع آوری عواید، کار بانک ها و وزارت محترم مالیه وقفه ایجاد نگردد.

سپس آمر تکنالوژی و معلوماتی د افغانستان بانک محترم عبیدالله عبیدی صحبت نموده و در مورد ایجاد سیستم مذکور معلومات تخنیکی را به اشتراک کنندگان جلسه ارائه نمود. محترم عبیدی افزود که این سیستم  تمام استندرد های مروج را در خود دارد. این سیستم به روش Microservices ساخته شده است که دارای مزایا و ویژگی های فراوانی است و همچنان به مسایل امنیتی آن توجه کامل شده است. تمامی استانداردهای بین المللی در API Gateway دریچه اتصال با سایر سیستم ها در نظر گرفته شده است که سیستم های   (Sigtas, Afmis,CBS)  به آسانی با آن وصل شده میتواند. به گفته وی مواردی که در سیستم  قبلی بشکل غیر اتومات بود، در سیستم جدید ایجاد شده کاملاً خودکار است که نقش موثری در انجام کارها خواهد داشت.

محترم عبیدی گفت که الحمدلله سیستم جدید ایجاد شده (ACSS/ICPSS) مطابق به تمام استندرد های بانک جهانی بوده  که د افغانستان بانک در ایجاد آن هیچ هزینه ای متقبل نشده است و حفظ و مراقبت  آن نیز توسط آمریت عمومی تکنالوژِی د افغانستان بانک صورت میگیرد. پیش از این د افغانستان بانک برای ایجاد سیستم قبلی 5 میلیون دالر هزینه نموده بود و هزینه سالانه حفظ و مراقبت آنرا نیز پرداخت می نمود.

متعاقباً محترم غلام رسول رسولی آمر عمومی تادیات د افغانستان بانک صحبت نموده خاطرنشان کرد که تمامی بانک ها و سایر موسسات مرتبط توسط آمریت عمومی تادیات  در زمینه استفاده از این سیستم آموزش دیده اند و سیستم یاد شده توسط بانکها و وزارت محترم مالیه موفقانه آزمایش شده است. وی در ادامه سخنان خود افزود که این سیستم توسط کارمندان داخلی خودما ایجاد شده است که در آن  سیستم  ایسکودای وزارت محترم مالیه و سیستم CBS د افغانستان بانک با موفقیت  وصل شده و روند تادیات  به صورت خودکار و سریع انجام می شود.

د افغانستان بانک  به عنوان بانک مرکزی کشور متعهد به ارائه بهترین خدمات برای شهروندان کشور در همه زمینه ها میباشد.

آخرین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ - ۱۶:۹
Background image

تدویر مجلس بمنظور تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی معیاری در کشور

 6ذوالقعدة الحرام 1445- نشستی تحت رهبری محترم نوراحمد آغا معاون اول د افغانستان بانک در تالار شورای عالی این بانک برگزار گردید که هدف آن تسهیل دسترسی مردم به خدمات معیاری، ارزان و با. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۱۳:۵۷
Background image

د افغانستان بانک 16 میلیون دالر امریکایی را لیلام میکند

  20شوال المکرم 1445- د افغانستان بانک الی مبلغ (16) میلیون دالر امریکایی را طی داوطلبی به روز سه شنبه مؤرخ 21 شوال المکرم 1445 (11/02/1403) بطور لیلام بفروش می رساند. بدینوسیله از. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۱:۶
Background image

سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک  با سفیر ایران مقیم کابل ملاقات نمود

15 شوال المکرم 1445- محترم هدایت الله بدری سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک با محترم حسن کاظمی قمی سفیر کشور ایران مقیم کابل، دیدار نموده  و پیرامون توسعه همکاری های تجارتی و بانکی. . .

بازگشت به خبر